HomeContact

Paul van Kemenade





Dubbelconcert
© Stef Mennes




donderdag 19 oktober 2017
Dubbelconcert
Duo Stevko Busch & Paul van Kemenade / Two Horns and A Bass

Deze avond brengt altsaxofonist en Boy Edgar Prijs-winnaar Paul van Kemenade in een bijzonder dubbelprogramma op het JazzCase-podium. Van Kemenades geluid op altsax is dynamisch, zijn toon is even scherp als mooi. Als componist staat hij bekend om zijn mooie, warmbloedige melodieën. Als saxofonist staat hij altijd open voor verrassende samenwerkingen met muzikanten uit diverse windstreken, zoals Ray Anderson, Han Bennink en David Linx.

Om te beginnen treedt Van Kemenade aan met de Duitse pianist Stevko Busch, die hij al kent sinds 1995, toen ze beiden in de Contraband van Willem van Manen speelden. Busch werkte met Misha Mengelberg, maar ontwikkelde al snel een eigen stijl. Vocale spirituele muziek was van begin af aan een van de belangrijkste inspiratiebronnen, evenals Europese folksongs en Zuid-Afrikaanse jazzhymnes. Hun composities zijn vaak sterk in hun eenvoud, zonder grote gebaren. Maar ze schakelen net zo makkelijk over op dynamische ritmes en intense improvisaties.

Na de pauze gaat het concert verder met Two Horns And A Bass, waarin altsaxofonist/componist Van Kemenade het podium deelt met Angelo Verploegen op trompet en flügelhorn en Wiro Mahieu op bas, drie muzikanten die elkaar perfect aanvoelen. Paul van Kemenade gebruikt deze bezetting om juist op op een andere manier te schrijven dan voor ensembles met bijvoorbeeld een traditionele ritmesectie; het biedt hem als componist nieuwe mogelijkheden. Een niet vaak gehoorde combinatie in een lenige, intimistische bezetting die alle kanten opgaat.


Paul van Kemenade (altsax), Stevko Busch (piano), Angelo Verploegen (flügelhorn, trompet), Wiro Mahieu (bas)

Klik hier voor Paul van Kemenade, Stevko Busch - Gospodi Vozvach (Tanejev / Busch)
Klik hier voor Jazzhelden - Paul van Kemenade

- Plaats: Provinciaal Domein Dommelhof, Toekomstlaan 5, Neerpelt
- Tickets: Kassa: 15€; online boeking via www.dommelhof.be: 12,50€
- Contact: Dommelhof Neerpelt, +32 (0)11 80.50.02
- Aanvangsuur: 20.30u.

_________________________





Carte blanche!


De Nederlandse altsaxofonist Paul van Kemenade, die 40 jaar professioneel muzikant is, streek in Neerpelt neer tussen concerten in China, Polen en Rusland. Deze avond zette JazzCase hem in de kijker met een dubbelprogramma.

In het eerste deel speelde hij met pianist Stevko Busch een aantal composities, waarmee zij samen verschillende richtingen insloegen, te beginnen met een bewerking van Russisch orthodox gezang van Glazunov, gevolgd door een lieflijk, zangerig stuk van de hand van Busch. Een lichte ruis sierde de klank van de sax, die samen met het fijngevoelig toucher van de pianist romantisch en tegelijk beheerst aandeed. Deze elegante aanpak werd gevolgd door een pittig en kleurrijk 'Bramen Plukken In De Bush', een gelegenheidsversie van een compositie opgedragen aan pianist Michiel Braam. Hier kregen we een wandeling langs plekken waar de bessen dik en andere waar ze dun waren, wat verderop leidde tot vermaak in jazz oude stijl.

In de twee volgende nummers werden de registers verder opengetrokken en dat ging een beetje ten koste van de coherentie in de eerste set, maar het publiek bleef geboeid, onder meer door geraffineerd klankenspel van mooie noten gecombineerd met metalige kleppen. Via pathos uit de Lage Landen met zijn tweeën en een versie van Zuid-Afrikaans kabbelen bij 'The Mountain' van Abdullah Ibrahim kwam een einde aan de reeks duetten. De eerste set rondden de muzikanten echt af met bassist Wiro Mahieu erbij. Met zijn expressieve stijl droeg hij bij aan een onverwacht dynamisch slot, waarbij ook het zuiver en juist fluiten van Busch opviel.

Two Horns And A Bass bracht ons na de pauze in een sfeer van berekende kamermuziek in professionele handen. Daarvoor kwam de inspiratie bij de opener weer uit Rusland. 'In A Russian Mood' zette Van Kemenade mooi unisono in met Angelo Verploegen op bugel. Vandaar ging het westwaarts met 'Cool Man Coleman', dat op geacademiseerde, maar leuke en knappe wijze ode bracht aan de harmolodics en de free met invloeden van folk van Ornette Coleman. In de schoonheid van het nummer 'Two Horns And A Bass' leek de bugel natte druppels op ribfluweel te laten vallen. 'Mex', voor de dochter van de saxofonist, volgde als een sierlijk en tegelijk strak wiegelied.

'Mind The Gap' speelde met timing, tellen van stilte en vrije geluiden. Daar kon de bassolo door de mimiek van Mahieu aan de Muppets doen denken, maar achtereenvolgens brachten de sax en de bugel de spanning weer in het gelid. Ook de tweede set eindigde in een toevoeging van een extra muzikant, ditmaal met de terugkeer van de pianist voor "same two horns, same bass - plus different piano". De pianotoetsen gingen, gewild, bijna uit de bocht, op flugel speelde Verploegen zijn fijnste solo van de avond en om te eindigen ging het andermaal langs Zuid-Afrika. Warm en licht, met haast dixielandachtige inslag rondden de muzikanten af.

(Danny De Bock)

Klik hier voor foto's van dit concert door Cees van de Ven.

_________________________


© 2008-2018 JazzCase | Site: Webstylers